آشیانه سارنگ مامن توست لختی بمان استراحت کن




۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

آزادی اینتر نتی

از: موج
برخی از دولت های آسیایی در میان بزرگترین مخالفان آزادی اینترنت قرار گرفته اند، چرا که به طور گسترده در حال سانسور وب سایت های اینترنتی بوده و حتی افرادی را که به بیان عقاید خود در شبکه اینترنت می پردازند، به زندان می اندازند .
به گزارش موج، کارشناسان معتقدند، کشورهایی نظیر چین، ویتنام و نپال بیش از هر زمان دیگری توسط فضای سایبر احساس تهدید می کنند، زیرا استفاده عمومی از اینترنت در این کشورها رو به رشد بوده و مردم بیش از پیش برای کسب اطلاعات جدید به شبکه جهانی وب روی آورده اند .
در میان لیست 15 کشوری که گروه فرانسوی خبرنگاران بدون مرز تحت عنوان "دشمنان اینترنت" منتشر کرده است، اسامی هفت کشور آسیایی از جمله چین، کره جنوبی، ویتنام و میانمار به چشم می خورد .
کارشناسان هشدار می دهند، وجود کمترین آزادی های اطلاعاتی، باعث افزایش فساد و سوء استفاده از قدرت دولتی در میان جوامع آسیایی شده و در عین حال نارضایتی های عمومی را به دنبال داشته که خود منجر به عدم ثبات اجتماعی خواهد شد .
"گائو یو" روزنامه نگار چینی و برنده جایزه آزادی جهانی رسانه ها در سال 1997 (جایزه گیلرمو کانو سازمان یونسکو) که پیش از این طعم زندان را چشیده است، معتقد است: این کشورها از نظر سیاسی روند معکوسی را در پیش گرفته اند، چرا که آنها از آزادی اینترنت در هراسند .
وی افزود: ترس از اینترنت باعث گسترش عقاید غربی ها در زمینه آزادی و دموکراسی در میان جوامع آسیایی شده و در نهایت موجب براندازی قدرت آنها می شود .
بنا بر گزارش گروه خبرنگاران بدون مرز، تنها در سال گذشته بیش از 62 نفر در کشور چین به دلیل ابراز عقاید سیاسی خود در شبکه اینترنت زندانی شدند .
به علاوه غول های اینترنتی همچون یاهو، مایکروسافت و گوگل که به فعالیت در کشور چین مشغول هستند، از سوی دولت این کشور تحت فشار برای اعمال سانسور بر مطالب خود قرار دارند و از سوی دیگر سایت خبری یاهو متهم شده است که در راه زندانی کردن چند بلاگر چینی که جرم آنها انتقاد از دولت چین بوده، دست داشته است .
به علاوه دولت ویتنام که فاقد پول و فناوری چینی ها است، از پلیس اینترنتی برای فیلتر کردن محتویات به اصطلاح "خرابکارانه" و جاسوسی در کافه های اینترنتی استفاده کرده است .
"فام هونگ سون" یکی از افراد تبعه ویتنام است که به جرم ارسال تنها یک مقاله با عنوان "دموکراسی چیست" از سوی وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا به دوستان و مقامات محکوم به پنج سال زندان شد .
میانمار نیز در زمره کشورهایی قرار دارد که نه تنها سایت های خبری خارجی را بلوکه کرده است، بلکه سرویس های معروف ایمیل نظیر سرویس پست الکترونیک یاهو و هات میل را بسته است و کافه های اینترنتی را ملزم کرده تا کاربران رایانه را تحت کنترل و نظارت قرار دهند .
کره شمالی نیز تنها به چند هزار نفر از مردم خود این امتیاز را اعطا کرده است که به نسخه سانسور شده ای از اینترنت و تنها سایتهایی که به ستایش از عملکرد دولت می پردازند، دسترسی داشته باشند .
در نپال با وجود بازگردانی حق استفاده از اینترنت که پیش از این در زمان به قدرت رسیدن پادشاه در فوریه سال 2005 به حال تعلیق در آمده بود، دولت به سیاست جلوگیری از انتشار مقالات مخالف خود ادامه داده است .
در عین حال سایر کشورهای آسیایی همچون مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و تایلند نیز که به عنوان کشورهایی با فضای آزادانه و بازتر شناخته می شوند، از سوی گروه خبرنگاران بدون مرز در "لیست انتظار" قرار گرفته اند .
در حالی که کشورهای یاد شده تاکنون به آزادی آنلاین احترام بیشتری قائل شده اند، با این حال نشانه های نگران کننده ای از کنترل اینترنت در این کشورها مشاهده شده است .
بنا بر گزارش گروه خبرنگاران بدون مرز، در طول سه سال گذشته تهدید روزنامه نگاران و بلاگرهای اینترنتی از سوی دولت مالزی افزایش یافته است .
در کشور سنگاپور، یک بلاگر اینترنتی که از نظام دانشگاهی کشورش انتقاد کرده بود، سال گذشته تحت فشار مقامات رسمی مجبور به تعطیل کردن وبلاگ خود شد .
کره جنوبی نیز به طور گسترده ای سیاست فیلتر کردن اینترنت را دنبال کرده و سایت های هرزه نگاری و همچنین مقالات اینترنتی را که باعث بر هم زدن نظم عمومی می شوند، بلوکه کرده است .
از سوی دیگر دولت تایلند، دامنه مبارزات خود علیه سایت های هرزه نگاری اینترنتی را به بحث سانسور سایت های خبری گسترش داده است، که بنا بر اعلام اتحادیه رسانه های جنوب شرقی آسیا، بخشی از اقدامات نخست وزیر تایلند در جهت اعمال کنترل بر رسانه ها تلقی می شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر