آشیانه سارنگ مامن توست لختی بمان استراحت کن




۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

روز جهانی کتاب

بررسي حق مولف در پانزدهمين روز جهاني كتاب
1 ارديبهشت 1389 ساعت 16:48
مديركل يونسكو در پيام جهاني خود به مناسبت روز جهاني كتاب و حق مؤلف (23 آوريل 2010) با اشاره به پانزدهمين سالروز اين رويداد جهاني گفت: در پانزدهمين سالروز جهاني كتاب و حق مؤلف، فرصتي فراهم آمده كه نقش كتاب را در دنيايي كه مدام در حال تغيير و تحول است، بررسي كنيم._
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يونسكو مراسم بزرگداشت روز جهاني كتاب و حق مؤلف در سراسر جهان را با هدف ترويج كتابخواني، عمليات چاپ و نشر و حفاظت از ميراث معنوي به كمك حق مؤلف در دنيا برگزار مي‌كند.

«ايرينا بوكووا» مديركل يونسكو در اين پيام آورده است: تصميم‌گيران و سياست‌گذاران، ناشران، آموزگاران، مربيان و جامعه مدني به طور كلي لازم است بار ديگر راه‌هاي مؤثر ترويج يگانه ابزار بدون جايگزين براي كسب علم و دانش را (كتاب) بررسي كنند. كتاب‌ها اطلاعات ما را از جهان‌بيني آنان افزايش مي‌دهند و به اين ترتيب درك ما را از جهان هستي ارتقا مي‌بخشند. علاوه بر اين، كتاب‌ها فرصت‌هايي براي پيشرفت در تمام سنين، به ويژه براي جوانان فراهم مي‌كنند.

در بخش ديگر اين پيام مي‌خوانيم:‌ آنگاه كه كتابي را گرامي مي‌داريم، به ياد داشته باشيم كه هنوز 759 ميليون نفر در سراسر جهان از نعمت خواندن و نوشتن محروم‌اند و بدانيم كه دو سوم اين تعداد را زنان تشكيل مي‌دهند. آزادي خواندن، يادگيري، دسترسي به فرهنگ‌هاي نا آشنا و يافته‌هاي پژوهشي، بدون ترديد از حقوق بنيادين بشر است همگي بايد بتوانند از حق آموزش بهره‌مند شوند.

وي مي‌افزايد: در سايه ظهور اشكال جديدي از كتاب، تغيير طراحي كتاب‌ها و شيوه‌هاي متفاوت توليد و دسترسي به محتواي كتاب‌ها بايد به خاطر داشت كه در صورت رعايت نكردن حق مؤلف، هيچ توسعه‌اي در زمينه كتاب ممكن نخواهد بود. اهميت اين مسأله در زماني كه پديده ديجيتالي شدن بيش از پيش، كتاب‌ها را در معرض استفاده غير قانوني قرار داده است، بيشتر جلوه مي‌كند.

مديركل يونسكو در سطور پاياني اين پيام آورده است: كتاب‌ها، آثاري علمي و هنري‌اند و انديشه‌هاي نو را ترويج مي‌كنند. آن‌ها به گونه‌اي شگفت‌انگيز، زاينده تنوع خلاق‌اند، دانش جهاني توليد مي‌كنند و گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها را تسهيل مي‌كنند. كتاب‌ها ابزاري براي صلح‌اند. 23 آوريل 2010، بياييد با هم در سراسر جهان كتاب و همه مسائل مربوط به آن را تقدير كنيم.

به گزارش ايبنا، 23 آوريل روزي نمادين در تاريخ ادبيات جهان به حساب مي‌آيد زيرا در اين روز در سال 1616، «روانتس»، «شكسپير» و «اينكا گارسيلاسو دِلاوِگا» چشم از جهان فرو بستند. علاوه بر اين، تاريخ مذكور روز تولد يا مرگ ديگر نويسندگان معروف مانند «موريس درون»، «كي‌ لاسنس»، «ولاديمير ناباكف»، «ژوزف پلا»، «مانوئل مخيا» و «اليه خو نيز بوده است.

طبيعي است كه كنفرانس عمومي يونسكو اين تاريخ را براي بزرگداشت جهاني كتاب و نويسندگانش برگزيند و به اين وسيله همگان، به ويژه جوانان را به كشف لذت خواندن و نوشتن تشويق كند و احترام از دست رفته آناني كه در راه پيشرفت‌هاي فرهنگي و اجتماعي نوعي بشر كوشيده‌اند، احيا كند.

ايده اعلام اين روز به عنوان روز جهاني كتاب و حق مؤلف نخستين‌بار در كاتالونيا نشأت گرفت. در آن‌جا، در روز 23 آوريل، روز سن ژورژ، هر كتابي كه فروخته مي‌شود يك شاخه گل رز، به خريدار كتاب هديه داده مي‌شود. موفقيت روز جهاني كتاب و حق مؤلف به‌راستي بيش از هر چيز، به حمايت كليه گروه‌هاي ذي‌نفع از اين روز بستگي دارد.

اين گروه‌ها شامل نويسندگان، ناشران، معلمان، كتابداران، مؤسسات خصوصي و دولتي، سازمان‌هاي غيردولتي بشر دوستانه و رسانه‌هاي عمومي و دور هم جمع كردن گروه‌هاي ذي‌نفع در هر كشور مي‌شود. از مسووليت‌هاي كميسيون‌هاي ملي يونسكو، كلوپ‌هاي يونسكو، مراكز و انجمن‌ها، كتابخانه‌ها و مدارس مرتبط با يونسكو و تمام كساني است كه مايل‌اند در اين روز جهاني بزرگداشت كتاب‌ها و نويسنده‌ها، با هم و در كنار هم فعاليت كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر