آشیانه سارنگ مامن توست لختی بمان استراحت کن




۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

بیانیه دبیر کل یونسکو روز جهانی مطبوعات

بیانیه‌ دبیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات



روز سوم ماه می که امسال با 13 اردیبهشت‌ماه مصادف شد، روز جهانی آزادی مطبوعات است که از سوی سازمان‌های دولتی، غیردولتی و رسانه‌یی مختلف گرامی داشته می‌شود که دبیر کل یونسکو به همین مناسبت بیانیه‌ای منتشر کرده است.



روز سوم ماه می که امسال با 13 اردیبهشت‌ماه مصادف شد، روز جهانی آزادی مطبوعات است که از سوی سازمان‌های دولتی، غیردولتی و رسانه‌یی مختلف گرامی داشته می‌شود که دبیر کل یونسکو به همین مناسبت بیانیه‌ای منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، در بیانیه کوئیچیرو ماتسورا آمده است: "هر ساله روز جهانی آزادی مطبوعات فرصتی برای تصدیق اهمیت آزادی بیان و آزادی مطبوعات که جز حقوق بشر بنیادی پاس داشته شده در بند 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند، فراهم می‌کند. در روز جهانی آزادی مطبوعات 2009 یونسکو پتانسیل رسانه برای ایجاد گفت‌وگو و درک متقابل و آشتی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

ارتباط در میان فرهنگ‌های مختلف چالش محوری جهان معاصر است که در آن نیروهای جهانی‌سازی تعامل میان مردمان را تسریع کرده‌اند. رسانه به عنوان داور نقش مهمی‌ برای ایفا کردن در تشویق و تسهیل این ارتباط و فراهم کردن منبع بازی برای بحث میان تمامی ‌بخش‌های جامعه دارد.

رعایت اختلاف‌های فرهنگی در عین حفظ آزادی بیان همواره به عنوان تنشی برای به بحث و گفت‌وگو گذاشته شدن در هر دموکراسی وجود خواهد داشت. یونسکو معتقد است که گفت‌وگوی صادقانه و حتی ناملایم حق ماست مگر این که به دنبال برانگیختن تبعیض، دشمنی و یا خشونت باشد. هرگونه اقدام برای محدود کردن حق آزادی بیان باید در برابر این معیار متوازن باشد.

تحکیم اصول و عملکردهای یک رسانه آزاد و حرفه‌یی، تداوم پذیرترین راه تشویق یک فرهنگ رسانه‌یی است که در جهت ایجاد صلح کار می‌کند. تنها رسانه‌ای که پرشور، مستقل، تکثرگرا، گسترده و منصف بوده و از نظر تحریری فراتر از سانسور و اعمال نفوذ صاحبان یا منافعش است، می‌تواند در گفت‌وگو و آشتی در میان گروه‌ها کار کند.

با چالش کشیدن رفتارهای شایع و کلیشه‌ها در مورد فرهنگ‌ها، مذاهب و مردم دیگر، رسانه می‌تواند بی‌اطلاعی که عدم اطمینان و بدگمانی را سبب می‌شود از میان بردارد و به این‌ترتیب به اشاعه تساهل و پذیرش تفاوتی بپردازد که به تنوع به عنوان فرصتی برای درک، اهمیت می‌دهد.

ما باید تلاش‌های خود را برای ساخت رسانه‌یی افزایش دهیم که منتقد فرضیات به میراث رسیده در کنار درک نقطه نظرات دیگر است؛ رسانه‌یی که اطلاعاتی فراهم می‌کند که مردم را قادر می‌سازد تصمیمات مبتنی بر اطلاعات دقیق بگیرند،‌ رسانه‌ای که گزارش‌های رقیب را به گزارش مشترک تعامل‌گر تبدیل می‌کند؛ رسانه‌یی که از طریق گفت‌وگو به تنوع پاسخ می‌دهد.

در روز جهانی آزادی مطبوعات 2009 بیایید به پیش بردن آزادی مطبوعات و آزادی بیان در سراسر جهان متعهد شویم. ما اصول و چارچوب‌هایی برای بررسی اعمال خود و دیگران داریم. به کارگیری کامل‌تر این استانداردها موردی است که باید در جهت آن کار کنیم. مطبوعات آزاد تجملی نیست که بتوانیم تا اوضاع صلح آمیزتر برای آن انتظار بکشیم بلکه بخشی از روندی است که از طریق آن می‌توان به این زمان دست یافت".





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر