آشیانه سارنگ مامن توست لختی بمان استراحت کن




۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

اعتراض سینماگران و شخصیت های جهانی به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف

اعتراض سینماگران و شخصیت های جهانی به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف

بیش از چهار هزار و پانصد تن از سینماگران، بازیگران، مولفان، وکلا و پزشکان با امضای طوماری اعتراض خود را نسبت به حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف اعلام کرده اند.

ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن، مارکو مولر رئیس جشنواره ونیز، اولویه اسایاس کارگردان فرانسوی، دیه گو گالان مدیر جشنواره سن سباستین و کوستا گاوراس رئیس سینما تک فرانسه از جمله امضاکنندگان این بیانیه اند.

کارگردانانی چون لارنس فون تریه برنده نخل طلای کن، برتران تاورنیه، شیرین نشاط و مرجان ساتراپی نیز این طومار را امضا کرده اند.

جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و گفتگو با رسانه های داخل و خارج ایران محکوم شد.

همچنین در حکمی جداگانه، محمدرسول اف، فیلمساز، نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.


جعفر پناهی شب ۱۰ اسفند سال ۱۳۸۸ همراه با ۱۷ نفر، از جمله همسر و دخترش، در منزل خود در تهران بازداشت شد. بیشتر افراد بازداشت‌ شده روزهای بعد آزاد شدند، اما این فیلمساز ۴۹ ساله نزدیک سه ماه در زندان اوین باقی ماند تا با سپردن وثیقه، به طور موقت آزاد شد.

در بیانیه کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف آمده است: "جعفر پناهی امروز قادر به دنبال کردن فعالیت آثار سینمایی خود نیست. ضربه این محکومیت سنگین باعث محرومیت او از آزادی می گردد و مانع از آن خواهد شد که او چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری حرفه سینماگری خود را دنبال کند."

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "تنها جرم جعفر پناهی این است که می خواهد حرفه خویش را که همان سینماگری است، در آزادی کامل دنبال کند."

عباس بختیاری، از امضاکنندگان این بیانیه و مدیر فرهنگسرای پویا در پاریس در گفت و گو با بی بی سی گفت: "پس از اعلام حکم جعفر پناهی و محمدرسول اف، رادیو فرانس کولتور و سینماتک فرانسه اولین نهادهایی بودند که پیشنهاد تشکیل کمیته ای جهت حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف را مطرح کردند."

به گفته آقای بختیاری، کمیته حمایت از جعفر پناهی و محمدرسول اف به همت جشنواره فیلم کن، سینما تک فرانسه، سینما تک سوییس، جشنواره فیلم لوکارنو، مجله کایه دو سینما، جشنواره فیلم ونیز، جامعه مولفان کارگردانان فرانسه، فرهنگسرای پویا و رادیو فرانس کولتور تشکیل شده است.

روز سه شنبه، 21 دسامبر، فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه با انتشار بیانیه ای حکم صادره برای جعفر پناهی و محمدرسول اف را محکوم کرد و میشل آلیوماری، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز طی نامه ای به همتای ایرانی خود خواهان تجدید نظر در این حکم شد.

جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ از جشنواره سینمایی کن جایزه "دوربین طلایی" را به خاطر فیلم بادکنک سفید برنده شد.

فیلم دایره به کارگردانی پناهی در چندین جشنواره مورد تحسین قرار گرفت، از جمله به جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز دست یافت.

آقای پناهی در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم آفساید از جشنواره سینمایی برلین جایزه "خرس نقره‌ای" را برای بهترین کارگردانی دریافت کرد.

منبع : بی بی سی پرشین

نویسنده : Taha : ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٤

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر