آشیانه سارنگ مامن توست لختی بمان استراحت کن




۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

اعدام قریب الوقوع

ترس از اعدام قریب الوقوع زندان سیاسی

بعد از اعدام چهار زندان سیاسی کرد، به اتهام محاربه، آرتیکل ۱۹ بسیار نگران است که اعدام زینب جلالیان و ۱۵ زندانی کرد دیگر قریب الوقوع باشد.
زینب جلالیان در سال ۲۰۰۸ در یکی‌ از شهرهای غرب ایران به نام کرمانشاه به جرم نوشتن و درست کردن پوستر برای گروه ملی کردستان، حزب هیات آزاده کرستان (پژاک)، و روابطش با این گروه، دستگیر شد.
در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹، سازمانهای حقوق بشر کردستان گزارش دادند که حکم اعدام زینب قطعی و به بخش اجرایی فرستاده شده. وکیل او گزارش داده است که او به بند دیگری به منظور آمادگی برای اعدام منتقل شده است و اینکه حکم او به زودی اجرا خواهد شد. به هنگام اقدام برای دریافت مربوط به شرایط و حکم او، به خانواده او اعلام شد که پرونده او گم شده بود. در پرونده‌های مشابه نیز، افراد محکوم به اعدام دیگری نیز پرونشان مفقود اعلام شده بود.
در دادگاه با درخواست زینب برای دسترسی‌ به وکیل مخالفت شد؛ و تقاضای او برای خداحافظی با خانواده‌اش با "خفه شو" از سمت قاضی دادگاه مواجه شد و او محکوم به مرگ به وسیله دار شد.این در نقض مستقیم کنوانسین بین الملللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران یکی‌ از اعضای آن است، که برای هر فردی ضامن دسترسی‌ به مشاور حقوقی و "امکان دادرسی منصفانه و عمومی‌ توسط دادگاهی‌ عادل، منصف و بیطرف" را ضمانت می‌کند.(بند ۱۰ و ۱۴)
آرتیکل ۱۹، اعدام افراد کرد توسط نظام جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند و خواستار اقدام فوری دادگاه ایران برای خاتمه دادن به کلیهٔ حکم‌های اعدام شده است.دکتر اگنس کللمرد، مدیر اجرائی آرتیکل ۱۹ فرموده اند ، "نظام جمهوری اسلامی ایران باید به خواستار جامعه بین المللی حقوق بشر توجه نماید و در مطابقت با قوانین و نرمهای بین المللی عمل نماید و سریعا برای نجات زینب و پانزده فرد زندان سیاسی دیگر اقدام نماید.”
پانزده زندانی دیگر که در انتظار اعدام هستند: حبیب الله لطیفی، شیرکو معرفی‌، حسین خضری، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، انور رستمی، رشید اخکندی، محمد امین آغوشی، احمد پولادخانی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی، حسن طالعی، ایرج محمدی، محمد امین عبداللهی و قادر محمدزاده.
در ۹ می ۲۰۱۰ فرزاد کمانگر، علی‌ حیدریان، فرهاد وکیلی و شیرین عالم‌هولی در کنار مهدی اسلامیان که زندان سیاسی غیر کرد بود, به دار آویخته شدند. تمامی آنها به جرم محاربه محکوم شده بودند.
یادداشتی به ویراستاران:
برای اطلاعات بیشتر لطفا با امیر بیانی تماس بگیرید amir@article19.org, +44 20 7324 2500
آرتیکل ۱۹ یک سازمن حقوق بشر مستقل است که در اقصی نقاط جهان برای حمایت از حق آزادی بیان فعالیت می‌کند. اسم خود را از آرتیکل ۱۹ دکلراسیون جهانی حقوق بشر دریافت می‌کند که در آن آزادی بین تضمین شده است.
.


نظرات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر